Als startende zzp-er heb je meestal niet meteen een groot netwerk van klanten. Gelukkig blijken LinkedIn contacten of kennissen ook klanten te kunnen worden of kan je opdrachten zomaar tegen het lijf lopen, maar meestal is het hard werken om klanten te vinden. Eigenlijk is je website een van de belangrijkste middelen om te adverteren en waar je echt nieuwe mensen mee bereiken kan. Het is dus heel belangrijk dat je website professioneel en informatief is. Vandaar mijn blog over:

de top 5 goede eigenschappen van een zzp website

Ik heb deze week heel veel nieuwe teksten voor mijn website geschreven. Bij het maken van de eerste versie had ik veel keuzes gemaakt die ik achteraf betreur. Sommige ervan zijn eenvoudig te herstellen voor andere wordt het zoeken naar oplossingen. Het was waarschijnlijk beter geweest als ik niet enthousiast alles zomaar begonnen was en even op een paar puntjes gelet had.

1. Een duidelijke boodschap

Bij het maken van mijn eerste website teksten had ik eigenlijk nog niet genoeg nagedacht over wat mijn potentiële klanten eigenlijk willen lezen op de website. Best wel gênant want ik vraag hen juist altijd om na te denken over hun doelgroep en wat die zou willen weten. Mijn teksten waren bijvoorbeeld teveel vanuit mijn eigen wensenlijstje geschreven. Ik kreeg hierover een opmerking van iemand en heb het dus recht kunnen zetten.

Dus, laat op je website zien wie je bent en waarmee jij je klant van dienst bent. Laat je niet verleiden door een opsomming van alles wat je kan, probeer je in te leven in je potentiële opdrachtgever met een op te lossen probleem.

2. Gebruik plaatjes en knoppen

Zet je belangrijkste boodschap duidelijk vindbaar in het zicht, centraal op je homepagina. Doe dit niet met grote lappen tekst, veel mensen hebben geen zin om te lezen, zullen je teksten “scannen’ en klikken snel door naar een andere site als het ze veel moeite kost. Bij het scannen kijken bezoekers in een soort F vorm naar je pagina. Om wegklikken te voorkomen kan je op je homepage:

  • Je tekst in stukken hakken en veel kopteksten gebruiken
  • Lijstjes maken in plaats van alinea’s schrijven
  • Je afbeeldingen van een beschrijving en link voorzien
  • Korte zinnen maken
  • Informatie presenteren in een grafiekje of afbeelding
  • Rekening houden met waar je bezoeker snel kijkt.

de roze/paarse wolk verbeeldt het kijkpatroon van “scannende” bezoekers.

Er zijn veel afbeeldingen te vinden om je website mee te verduidelijken. Maak het echter niet te vol, beter een of twee goed gekozen kwalitatief geschikte foto’s of blokken dan een pagina vol kleine of bewegende beelden die de aandacht afleiden van je kernboodschap. Een video van maximaal 2 minuten is voor veel bezoekers ook een manier om nog even op je site te blijven. Als je klanten in het buitenland wil bereiken moet je wel rekening houden met langzamer internet. Dus zorg ervoor dat je grote afbeelding of videostartscherm binnen 3 seconden geladen is.

3. Navigatie

Zorg dat alle informatie op je website eenvoudig te vinden is. Laat de menubar liever niet verdwijnen. Bezoekers klikken niet door als ze moeten zoeken. Maar als ze in een diepere laag van je website belanden is het wel fijn om daarvandaan door te kunnen gaan naar de volgende pagina, zonder via het hoofdmenu te hoeven zoeken.

Als je je website baseert op een CMS, kan je bij de keuze van je thema al rekening houden met deze mogelijkheid. Persoonlijk vond ik niet eenvoudig om te kiezen welk thema ik ging gebruiken. Maar ja, ik vond het eigenlijk ook moeilijk om mijn eigen logo te maken en de wrappingkleur van mijn auto te kiezen, terwijl ik daar een ander zonder twijfel een onderbouwd advies over kan geven…

4. Persoonlijkheid 

Als klein bedrijf heb je een voordeel boven grote, je kan je persoonlijkheid tonen. Je kan je eigen smaak volgen, mits dat je doelgroep niet stoort natuurlijk. En je kan met bijvoorbeeld een blog, je eigen mening en dienstbaarheid aan de samenleving naar buiten brengen.

Gek genoeg had ik in mijn eerste versie juist geprobeerd om een groot bedrijf na te doen. Een van de meest banale middelen was dat ik alle teksten richtte op u. En eerlijk gezegd vanaf blog 1 heb ik jullie getutoyeerd, dus waarom zouden mijn vaste websitepagina’s dan in de u vorm zijn?

5. Mooi en functioneel

Hoe belangrijk de inhoud ook is, een website moet er gewoon goed uitzien. Wil je professioneel overkomen dan moet je een site van deze tijd hebben. Ook al heb ik als consument begrip voor het feit dat mijn loodgieter of tuinman het wellicht te druk heeft om zijn website regelmatig bij te houden. Als ik zie dat het laatste nieuwsbericht van 9 jaar geleden is en de afbeeldingen zijn gemaakt door de folder in te scannen, dan vraag ik me wel af of hij zijn professie serieus neemt. Als je het zo druk hebt: huur dan iemand in om in een paar uur een strakke presentatie voor je op te maken.

Gelukkig heb ik een makkelijk bij te houden website zodat ik zelf snel mijn inhoud kan bijstellen. Maar desondanks blijf ook ik een mens dat fouten maakt om ervan te kunnen leren.

Als je zelf een site gaat opzetten kan je hopelijk met bovenstaand lijstje aan de slag om later grote website verbouwingen te voorkomen. Ik heb in ieder geval weer hard gewerkt aan mijn website update. Dus nu kan jij op mijn mooie site vinden waarmee Letitia Pakkend Design jou van dienst kan zijn. Ik nodig je uit om eens te gaan kijken. En als een van jullie nog meer zinnige toevoegingen of voorstellen heeft, hoor ik het natuurlijk graag!

ga naar letitia.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *