08feb/18

Top 5 goede eigenschappen van een zzp website

Als startende zzp-er heb je meestal niet meteen een groot netwerk van klanten. Gelukkig blijken LinkedIn contacten of kennissen ook klanten te kunnen worden of kan je opdrachten zomaar tegen het lijf lopen, maar meestal is het hard werken om klanten te vinden. Eigenlijk is je website een van de belangrijkste middelen om te adverteren en waar je echt nieuwe mensen mee bereiken kan. Het is dus heel belangrijk dat je website professioneel en informatief is. Vandaar mijn blog over:

de top 5 goede eigenschappen van een zzp website

Ik heb deze week heel veel nieuwe teksten voor mijn website geschreven. Bij het maken van de eerste versie had ik veel keuzes gemaakt die ik achteraf betreur. Sommige ervan zijn eenvoudig te herstellen voor andere wordt het zoeken naar oplossingen. Het was waarschijnlijk beter geweest als ik niet enthousiast alles zomaar begonnen was en even op een paar puntjes gelet had.

1. Een duidelijke boodschap

Bij het maken van mijn eerste website teksten had ik eigenlijk nog niet genoeg nagedacht over wat mijn potentiële klanten eigenlijk willen lezen op de website. Best wel gênant want ik vraag hen juist altijd om na te denken over hun doelgroep en wat die zou willen weten. Mijn teksten waren bijvoorbeeld teveel vanuit mijn eigen wensenlijstje geschreven. Ik kreeg hierover een opmerking van iemand en heb het dus recht kunnen zetten.

Dus, laat op je website zien wie je bent en waarmee jij je klant van dienst bent. Laat je niet verleiden door een opsomming van alles wat je kan, probeer je in te leven in je potentiële opdrachtgever met een op te lossen probleem.

2. Gebruik plaatjes en knoppen

Zet je belangrijkste boodschap duidelijk vindbaar in het zicht, centraal op je homepagina. Doe dit niet met grote lappen tekst, veel mensen hebben geen zin om te lezen, zullen je teksten “scannen’ en klikken snel door naar een andere site als het ze veel moeite kost. Bij het scannen kijken bezoekers in een soort F vorm naar je pagina. Om wegklikken te voorkomen kan je op je homepage:

  • Je tekst in stukken hakken en veel kopteksten gebruiken
  • Lijstjes maken in plaats van alinea’s schrijven
  • Je afbeeldingen van een beschrijving en link voorzien
  • Korte zinnen maken
  • Informatie presenteren in een grafiekje of afbeelding
  • Rekening houden met waar je bezoeker snel kijkt.

de roze/paarse wolk verbeeldt het kijkpatroon van “scannende” bezoekers.

Er zijn veel afbeeldingen te vinden om je website mee te verduidelijken. Maak het echter niet te vol, beter een of twee goed gekozen kwalitatief geschikte foto’s of blokken dan een pagina vol kleine of bewegende beelden die de aandacht afleiden van je kernboodschap. Een video van maximaal 2 minuten is voor veel bezoekers ook een manier om nog even op je site te blijven. Als je klanten in het buitenland wil bereiken moet je wel rekening houden met langzamer internet. Dus zorg ervoor dat je grote afbeelding of videostartscherm binnen 3 seconden geladen is.

3. Navigatie

Zorg dat alle informatie op je website eenvoudig te vinden is. Laat de menubar liever niet verdwijnen. Bezoekers klikken niet door als ze moeten zoeken. Maar als ze in een diepere laag van je website belanden is het wel fijn om daarvandaan door te kunnen gaan naar de volgende pagina, zonder via het hoofdmenu te hoeven zoeken.

Als je je website baseert op een CMS, kan je bij de keuze van je thema al rekening houden met deze mogelijkheid. Persoonlijk vond ik niet eenvoudig om te kiezen welk thema ik ging gebruiken. Maar ja, ik vond het eigenlijk ook moeilijk om mijn eigen logo te maken en de wrappingkleur van mijn auto te kiezen, terwijl ik daar een ander zonder twijfel een onderbouwd advies over kan geven…

4. Persoonlijkheid 

Als klein bedrijf heb je een voordeel boven grote, je kan je persoonlijkheid tonen. Je kan je eigen smaak volgen, mits dat je doelgroep niet stoort natuurlijk. En je kan met bijvoorbeeld een blog, je eigen mening en dienstbaarheid aan de samenleving naar buiten brengen.

Gek genoeg had ik in mijn eerste versie juist geprobeerd om een groot bedrijf na te doen. Een van de meest banale middelen was dat ik alle teksten richtte op u. En eerlijk gezegd vanaf blog 1 heb ik jullie getutoyeerd, dus waarom zouden mijn vaste websitepagina’s dan in de u vorm zijn?

5. Mooi en functioneel

Hoe belangrijk de inhoud ook is, een website moet er gewoon goed uitzien. Wil je professioneel overkomen dan moet je een site van deze tijd hebben. Ook al heb ik als consument begrip voor het feit dat mijn loodgieter of tuinman het wellicht te druk heeft om zijn website regelmatig bij te houden. Als ik zie dat het laatste nieuwsbericht van 9 jaar geleden is en de afbeeldingen zijn gemaakt door de folder in te scannen, dan vraag ik me wel af of hij zijn professie serieus neemt. Als je het zo druk hebt: huur dan iemand in om in een paar uur een strakke presentatie voor je op te maken.

Gelukkig heb ik een makkelijk bij te houden website zodat ik zelf snel mijn inhoud kan bijstellen. Maar desondanks blijf ook ik een mens dat fouten maakt om ervan te kunnen leren.

Als je zelf een site gaat opzetten kan je hopelijk met bovenstaand lijstje aan de slag om later grote website verbouwingen te voorkomen. Ik heb in ieder geval weer hard gewerkt aan mijn website update. Dus nu kan jij op mijn mooie site vinden waarmee Letitia Pakkend Design jou van dienst kan zijn. Ik nodig je uit om eens te gaan kijken. En als een van jullie nog meer zinnige toevoegingen of voorstellen heeft, hoor ik het natuurlijk graag!

ga naar letitia.nl

02jan/18

inspiratie

Inspiratie, tja. Als je het nodig hebt kan je er lang op zitten wachten en soms heb je er juist zoveel van dat je niet weet waar je mee moet beginnen.

Naar mijn mening is inspiratie ook niet hetzelfde als een (goed) idee. Voor een nieuw idee helpt het soms om je denken met rust te laten, in bed, in bad, in de vrije natuur of sportend: je hoofd juist niet laten zoeken naar die geniale inval maar je onbewuste het werk laten doen. Ik ben in dit geval echter niet op zoek naar een idee, ik wil inspiratie, dan komen de ideeën daarna wel. Inspiratie die na lang wachten helemaal uit het niets komt is misschien meer gewoon het afkappen van frustratie. Misschien wel heel artistiek om uren in het niets te staren, wellicht lekker ontspannend maar indien je ervoor betaald word misschien toch zonde van de tijd.

Inspiratie die niet komt moet je zoeken. Echt actief, niet zitten wachten dus. Vraag jezelf eerst eens af: Waarvoor wil je inspiratie? Is het iets wat je al eerder hebt gedaan? Dan heeft het zin om bijvoorbeeld te kijken naar je oude werk en daar te zoeken naar punten om te verbeteren. Of om in een tijdschrift of op internet een tijdje te kijken naar vergelijkbare voorbeelden. Dat doe ik ook graag als ik een nieuw ontwerp moet maken en ik weet nog niet waar te beginnen. Gewoon kijken wat er al is. Saai he…

Als je juist inspiratie wil hebben voor iets heel vernieuwends moet je eropuit. Je onderdompelen in nieuwe andere dingen. Bezoek een modeshow, galerie of museum, een concert of beurs (en neem iets mee om snel notities te maken). Maar ook gewoon een wandeling of boodschappen doen in een onbekende supermarkt kan al zijn wat je nodig hebt. Een overdosis nieuwe indrukken werkt altijd.

En stel je zit achter je bureau en je moet nu inspiratie hebben… dan heb je niets aan bovenstaande eropuit plannen. Je kan dan om je heen kijken met een andere bril op. Misschien letterlijk: bekijk je omgeving (of een afbeelding) eens met een vergrootglas of door een zonnebril. Of probeer je focus verstandelijk te verleggen: Concentreer je bij het rondkijken eens alleen op de plek waar onderdelen elkaar raken, of op de open ruimtes tussen twee voorwerpen of waar de rand van het raam het uitzicht raakt.

Helpt dat nog niet? Dan begin ik graag door een structuur op te zetten. Gewoon aan het werk met een van de beginstappen van een ontwerpproces: Voor wie ga ik het maken, kan ik me de persoon voorstellen waar het voor is, krabbel wat ideetjes over je doelgroep op een blocnote. Heb je er een aantal? Stel een tijdslimiet in, bijvoorbeeld 15 minuten, waarin je gewoon op zoek gaat naar detail in de punten die je hebt opgeschreven.

Stel je moet een dessin verzinnen en je hebt opgekrabbeld dat het is voor: mannen met baarden die graag barbecueën en rugby spelen. Dan kan je bijvoorbeeld van alle elementen een stukje pakken en daarop doorborduren: rugbybal, hamburger, baardtrimmer en die weer verder detailleren: veter op bal, ribbeltjes van de grillplaat, opzetkam etc. Nou heb ik inspiratie voor een aantal dessins: veterpatroon, grillruitjes en een soort zigzagkamstrepen. En ik kan ze ook proberen te combineren: veterpatroon ingebrand op hamburger, of krassen van trimmer op leer van de bal.  Het zijn misschien niet de meest bruikbare ideeën maar mijn ervaring is: als je maar een beginnetje hebt dan kan je aan de slag en dan blijft het wel stromen.

Kortom: niet kniezen, stop met bloglezen en zoek actief naar je start. En als je er dan nog niet uitkomt, bel mij dan, ik barst van de inspiratie…

 

31dec/17

nieuw jaar

De beste wensen voor het nieuwe jaar,
best passend om zo mijn eerste blog te beginnen.
Een nieuw jaar vol goede voornemens die ik meestal wel een paar dagen volhoud.

In dit geval staat er voor mij een nieuw bedrijf en een nieuwe website op het programma.
Het is nog wat krakkemikkig, er staan nog veel stukjes vulteksten in het Latijn en Engels verspreid over de website,
mijn excuses, ik ben druk bezig om alles te voorzien van zelf geschreven of gefotografeerd materiaal,
maar het zit soms zo verstopt in de code, dat is voor mij momenteel nog echt nieuw terrein.

Ik hoop dat het een mooi jaar gaat worden waarbij al je grootse plannen gerealiseerd kunnen worden,
en alle dromen een stukje richting een plan drijven. Niet ziek worden, de tijd nemen voor plezier en vooral mooie dingen maken!

Letitia