Als startende zzp-er of kleine onderneming moet je heel veel regelen. Een inschrijving bij KvK, een werkplek, btw enzovoort. Hier zijn overal checklijstjes voor te vinden, dus dat komt wel goed.
Ook niet onbelangrijk: je hebt een merk of bedrijfs-identiteit nodig. Je moet tenslotte aan iemand anders kunnen laten zien wat je doet en je contactgegevens ergens achter kunnen laten. Hiervoor bestaan helaas niet zoveel afvinklijstjes. Het is het terrein van (grafisch) ontwerpers en brandingspecialisten die je kunnen vertellen dat het erg belangrijk is dat zij je helpen om je bedrijf professioneel te profileren, dat zoiets nou eenmaal maatwerk is wat zij perfect voor je kunnen doen. Daar ben ik het (als ontwerper) natuurlijk volledig mee eens, maar…
Wat bieden ze je? Ik kwam onder andere tegen: Startersvoordeel XS tot XXL, ontwerpwedstrijd, actie logo of huisstijl en website bundel met laag maandelijks tarief. Wil je snel schakelen: bestel online een logo met website, 500 visitekaartjes en 1000 vel briefpapier bij een grafisch bureau dat een starterspakket aanbiedt. De bedragen lopen uiteen van 600 tot 2000 euro. Het is snel geregeld en wellicht ziet het er strak uit. Is dat echt maatwerk? Profileer je je professioneel? Eerlijk is eerlijk; ik heb er geen ervaring mee. Maar ik vraag me wel af: heb je er nu wat aan?
Als starter heb je in het begin nog geen volledig gevulde agenda en je portemonnee is ook niet bodemloos. Dus besteed stap 1 niet meteen uit maar neem eens even rustig de tijd (indirecte uren!) om te bedenken wat je nou echt nodig hebt. Als je een nieuw huis koopt is het heel normaal om er eerst een aantal maanden te wonen om zeker te weten wat je wil verbouwen. Met een bedrijf gaat het net zo, “woon” er eerst een tijdje in, dan merk je vanzelf wanneer het bord op de gevel nodig is. Pas na een tijdje wordt het je pas echt duidelijk wat voor imago je nodig hebt. Maak notities, google wat en probeer voor jezelf eerst eens deze vragen te beantwoorden:
- Hoe laat je jezelf /je bedrijf zien en maak je een blijvende indruk? Ga je binnenkort naar een vakbeurs of heb je een enorm netwerkevent op de planning? Waar wil je het komende jaar anders die 500 visitekaartjes (uit het starterspakket) uitdelen? Als je toch iedereen persoonlijk ontmoet is een warme handdruk en overzichtelijk opgemaakt contactblad via email of bluetooth met je telefoon wellicht ook genoeg. Als je op wil vallen is een leuke sticker, een balpen met je adres erop of een handgeschreven bierviltje mogelijk een prima alternatief.
- Print je al je offertes en facturen op briefpapier en stuur je ze per post? Of heb je een administratiepakket dat een keurige template heeft waar je online gebruik van kan maken? Tegenwoordig is de financiële administratie van je klant wellicht heel tevreden met een overzichtje in Excel.
- Heb je een beeld van je doelgroep? Weet je wie het zijn, waar ze jou zullen zoeken of tegenkomen? Hoe denk je ze te kunnen bereiken? Is een website hiervoor de eerste keus of kan je voorlopig toe met een Marktplaats advertentie, Linkedin of Facebookpagina.
- Wil je opvallen bij jou in de buurt? Denk dan ook eens niet digitaal: Via een poster op het prikbord van de buurtsupermarkt of school. Of flyers uitdelen tijdens koopavond of bij een vakspecialistisch evenement. Rondrijden met je bestickerde auto in de spits of juist met je opvallende bedrijfs(bak)fiets geparkeerd voor de McDonalds.
Dat zijn maar een paar vragen en tips. Ik heb er nog veel meer voor je als je toe bent aan de volgende stap. Want, tja, een bedrijfsnaam en een logo dat goed bij je (bedrijf) past zijn toch onontbeerlijk. Maar goed weten waar je aan begint scheelt teleurstellingen en bespaart je onnodige uitgaves.
Dank, Lettia! Super handig, ik ga ermee aan de slag!